Category Archives: Barbados News & Media

Central Banking Review: “Newspaper spat puts serious dent in credibility of Central Bank of Barbados”

central bank Barbados dispute

When the governor of the Central Bank of Barbados had his little hissy-fit against The Nation, do you think that he envisioned the worldwide condemnation his actions attracted?

Here’s the link for CentralBanking.com’s story, but you’ll need to sign up for a free trial to read the whole thing. We didn’t sign up but your choice might be different.

3 Comments

Filed under Barbados, Barbados News & Media, Business & Banking, Freedom Of The Press

Wonder of wonders! Ian Bourne has one of the top 10% most viewed @LinkedIn profiles for 2012!

ian-bourne-caught

What’s going on here?

Ian Bourne is constantly seen with gorgeous women and no one knows what this is about. Trust me… it’s a mystery!

Now we learn that Ian Bourne’s Linkedin Profile was one of the top 10% accessed profiles on the LinkedIn system in 2012!

What’s going on here?  It’s still a mystery!

6 Comments

Filed under Barbados, Barbados News & Media, Blogging

Vogue, Daily Mail, New York Magazine and other major publications credit Barbados Free Press

Welcome to our thousands of new visitors from around the world!

Barbados Free Press has been mentioned or credited over the years in stories by CNN, BBC, Forbes, USA Today, New York Times and a host of other newspapers and broadcasters from as far away as India and Australia – which is about as far away as you can get from this rock. Sometimes a mention brings a few more visitors and sometimes a whole lot more visitors. Our best day ever was 44,087 visitors to the blog while our best month ever was 442,381 visitors during the short month of February 2010 – a month that brought a ‘perfect storm’ of news stories and mentions not likely to be repeated…

‘Not likely to be repeated’ … at least that’s what we thought until a few hours ago.

Today the Daily Mail, Mail Online, New York Magazine, Vogue and other major publications are crediting Barbados Free Press as the source for their stories. Our thanks to mainstream journalism for properly crediting BFP.

Daily Mail: What, no bikini? Caribbean cutie Rihanna bathes in a sundress as she becomes the official face of Barbados.

New York Magazine: Who Cares About Nivea When Rihanna’s Got Barbados?

British Vogue: Flying the Flag – Rihanna is Face of Barbados, Tourism Ambassador

5 Comments

Filed under Barbados, Barbados News & Media, Freedom Of The Press

Police target citizen journalists

The above video makes some good points about how police in the USA are targeting citizen journalists with illegal arrest and even acts of unprovoked violence. Dangerous business for individual freedoms – great for a police state.

The irony of the video is that it is put together by RT TV – Russia Today Television – owned by the Russian Government, and it of course doesn’t mention how Mr. Putin and the other big-ups from the KGB have for almost a hundred years targeted and murdered journalists as casually as one would order a cup of coffee. Nice touch for RT TV to make the piece about US police while ignoring the KGB or whatever they are called today.

But, it’s still interesting and worthwhile viewing.

A further point found on RT TV’s Wikipedia entry: “The 2012 Russian Federal Budget allocated 11 billion rubles (US$334 million) to RT’s parent company ANO TV-Novosti.”

Also of interest: Media Roots: The Establishment vs. Citizen Journalism

Thanks to an old friend for suggesting this video.

9 Comments

Filed under Barbados News & Media, Crime & Law, Freedom Of The Press, Human Rights, News Media, Police

Bajan Reporter oversteps criticism of Barbados news media

Journalist Ian Bourne

Journalist Ian Bourne of the Bajan Reporter breaks many news stories and covers subjects and perspectives that the old school news media can’t or won’t touch. He’s been inside the professional news industry and knows about the agendas, ethical trade-offs and outright prostitution of the Barbados news media to the political and monied elites.

Ian has been severely handled by news media employers when he refused to look the other way about unethical activities. It takes integrity, courage and dedication to stand for something when you know it will cost you your job. All respect to Ian.

So Ian has the knowledge and the right to criticize the Bajan news media – but this time we’re wondering if he’s off the mark a bit. Not entirely off the mark as you’ll see, but stretching it.

In the Bajan Reporter’s new article Elements of Barbados Media seek to muzzle Bajan Reporter; other segments use story without Permission Mr. Bourne is upset that he asked the Prime Minister a question at a press conference, and other journalists and media used the PM’s answer without attributing the question to Ian and the Bajan Reporter.

I’m not a professional journalist, never claimed to be, but I can’t remember ever reading a CNN, CBC or BBC story where it mentioned something like “President Obama answered a question by a rival news network reporter and said…” In other words, BBC doesn’t say “CNN asked a question and we’re reporting the answer given by the President.”

So Ian is off the mark in thinking that the Barbados Advocate and the Nation should say which rival reporter asked the question. That’s what I think.

Justified criticism of the Barbados oldstream news media

Ian’s latest article makes many good points about the oldstream news media stealing his stories, quotes and ideas (and they do that all the time!). He also makes a good point that the regular news media tries to squeeze out Bajan Reporter and other independents at press conferences.

He’s off the mark though when he says the news media should be crediting him for asking a question where the answer is heard by everyone attending a press conference.

Professional journalists – please tell us about the rules and typical practice…

Should The Nation and the Barbados Advocate have told their readers that Prime Minister Stuart was responding to a question from Ian Bourne of Bajan Reporter?

Marcus

38 Comments

Filed under Barbados, Barbados News & Media, Ethics, Freedom Of The Press

The Nation: Barbados’ newspaper of lies and political agendas

The Nation lied: “the letter” was an unsigned draft only seen by a few

Long time readers at BFP know the contempt with which we hold The Nation, and indeed the entire Bajan oldstream news media. The Nation has always been the lapdog for the Barbados Labour Party (for the last 20 years anyway) while the Barbados Advocate crawls on its belly for the Democratic Labour Party. The public broadcaster CBC, of course, sways like a cane in the wind according to the master of the day.

No matter their political leanings though, all of the news media generally protect the political and business elites when and where possible. Some of this protection is because individual journalists are frightened of government retaliation. Fair enough. The former editor of the Barbados Advocate, Reudon Eversley, explained this fear when he said that Owen Arthur and his lot attacked and bullied the press into submission. See Evil as Hell.

But it was the Barbados Advocate that fired columnist Adrian Loveridge at the behest of the then Minister of Tourism – so the Barbados Advocate cannot claim the high ground without acknowledging that they traded their integrity for government advertising revenues.

Then there is the matter of the non-reporting and covering-up of news stories that would be front page if they happened in the UK or the USA. If a Cabinet Minister was shown to be living on land that his government expropriated from a private owner, that would be NEWS in the United Kingdom. If the Health Minister was involved in the online porn industry and made money from websites featuring pregnant teenage mothers or women having sex with horses, do you think the Canadian or US news media would ignore the story? They sure would! But not the Barbados news media.

If the management of a hundred million dollar government contract was shown to be involved in bribes in another country, that would be news, right? Not in Barbados – at least not until the blogs reported the story for almost two weeks and forced the news media to mention it.

So when The Nation falsely reported that eleven members of the DLP Government affixed their signatures to a letter to Prime Minister Freundel Stuart, and published bits and pieces out of context to give their readers the impression that the letter was something it was not – that was a calculated move to further a political agenda.

To whom the benefit?

That’s easy: the beneficiary of the fuss was the lapdog Nation’s master, The Barbados Labour Party and Owen S. Arthur.

Here’s what DLP Member of Parliament Ronald Jones has to say about The Nation…

THE Nation Publishing Co., in its edition of the Sunday Sun on December 11, 2011, published an article which purportedly carried contents of a letter written to the Prime Minister. Continue reading

22 Comments

Filed under Barbados, Barbados News & Media, Corruption, Ethics, Freedom Of The Press, News Media, Politics

Barbados Advocate rants about CBC funding – but loves government advertising!

The motto of the Barbados News Media:

“Never bite the hand that feeds us”

OH the irony!

The current Barbados Advocate editorial Another sacred cow? makes some good points about the primary value of the CBC as an instrument of government propaganda.

Left unsaid though is that the Barbados Advocate itself loves to suck off the government teet when it comes to printing those full colour, full page adverts for the government. During the BLP reign, it was The Nation that was the main beneficiary of government gifts, now the Advocate benefits from the DLP government.

In return for that government advertising revenue the Barbados Advocate will not cover certain news stories and keeps a respectful posture on others. Even if their editorial is bluster it’s good to see The Barbados Advocate at least recognizing the blogosphere as an antidote for the news media being used for government propaganda…

“It is not to our certain knowledge either that the Opposition is any more averse to state ownership. After all, it should take nothing less than a Damascene conversion for a party which has occupied the seat of government for an equal part of those years, suddenly to become convinced of the benefits of privatisation of the island’s lone television station.

Of course, the 800 pound gorilla in the room which both sides of the political divide are careful not to notice is the perceived propaganda value of CBC; a perception that may indeed be more apparent than real in this era of the blogosphere, social networks, and streaming technology over the Internet. We are not aware of any empirical studies which would lead to an assumption that CBC is a national leader in the supply or analysis of information, whether political or otherwise in the public interest. We are prepared to be corrected on this nevertheless.”

4 Comments

Filed under Barbados, Barbados News & Media, Freedom Of The Press