Sunday Telegraph UK steals our story about Tony Blair buying house in Barbados

No attribution to Barbados Free Press as Sunday Telegraph engages in “change a word or two” plagiarism

“Remember… you read it here first folks, and it’s the real gen.”

… from the July 28, 2010 Barbados Free Press story: Exclusive Breaking: Tony Blair purchasing home in Barbados

Sunday Telegraph “Breaks” our Tony Blair buying a house in Barbados story a month after we published it!

Andrew Alderson - Chief Reporter & plagiarizing wanker

Barbados Free Press broke a world exclusive story on July 28, 2010 that former British Prime Minister Tony Blair was looking to purchase a home in Barbados. Our confidential source provided us with many specific details about the Blair’s 13 week quest for a Bajan home – some of which we published and some we didn’t to protect our source.

Within 24 hours our post received thousands of visitors from around the world and about a hundred blogs, websites and even newspapers like India Times picked it up and provided proper attribution to Barbados Free Press for breaking the story.

We also received inquiries about our story from major news agencies including CNN, The New York Times, BBC and… a johnny-come-lately email a month later on August 25, 2010 from Andrew Alderson, Chief Reporter of The Sunday Telegraph.

We told Mr. Alderson exactly what we told other blogs, CNN, New York Times, BBC and the other legacy media…

1/ No, we’re not giving up our source and ya can’t speak to them even by phone.
2/ Yes, the story is the real gen, and
3/ Yes, you can use any part of our article or exclusive information but you must provide attribution to Barbados Free Press.

Today, August 29, 2010, Mr. Alderson and Sunday Telegraph published an article that basically copies our July 28, 2010 breaking news story – including exclusive information and some “change a word or two” plagiarism. (Sunday Telegraph: Bestselling Tony Blair goes house hunting in Barbados)

Could it be that Mr. Alderson intended to provide proper attribution to Barbados Free Press but was blocked by his editor because the Barbados Tourism Authority buys lots of advertising from the Telegraph? (The Barbados government will do anything to kill a mention of BFP by the media.) That’s one possibility.

The other possibility is that Mr. Alderson does this all the time and thinks nothing of it.

Go ahead and read the two stories, folks. Then tell us how many times you figure Andrew Alderson has done this before. He’s smooth alright…

Barbados Free Press – July 28, 2010

“For the last thirteen weeks representatives of Tony Blair have been combing Barbados for the ideal retirement residence suitable for the former British Prime Minister.”

Sunday Telegraph – August 29, 2010

“The Blairs are believed to have been looking in earnest for a house on the former British colony, which has long been their favoured holiday destination, for at least three months.”

Barbados Free Press – July 28, 2010

“Hundreds of digital photos have been taken of various properties and relayed to Mr. Blair.”

Sunday Telegraph – August 29, 2010

“According to sources, hundreds of digital photographs of for-sale properties have been emailed to the couple.”

Barbados Free Press – July 28, 2010

“We hear that the offer has been submitted under another name. I mean, come on… if you knew the former Brit PM was behind an offer, you might hold out for more, wouldn’t you?”

Sunday Telegraph – August 29, 2010

“A leading solicitor on the island, which has a population of 280,000, said that she expects the Blairs to buy a property through a company – rather than in their own names – in an attempt to disguise the purchase for security and privacy reasons.

Barbados Free Press – July 28, 2010

“There was some talk earlier of Mr Blair building a new home, but our sources say that this idea has been put aside and he will be purchasing an existing home and performing an extensive renovation.”

Sunday Telegraph – August 29, 2010

“The couple are said to be open minded about whether they buy an existing house in Barbados or whether they buy a plot with planning permission for a new build.”

Barbados Free Press – July 28, 2010

“According to our source, a pool would be nice, but it’s not a deal breaker as long as there is room to put one in.”

Sunday Telegraph – August 29, 2010

“A spacious and secluded six-bedroom villa with a swimming pool would cost around $6.2 million (£4 million), although Mr Blair is also believed to be keen to have a tennis court so he can play his favourite sport on his own land.”

The plagiarized Sunday Telegraph story has been syndicated worldwide with over a hundred outlets picking it up, but instead of reading “Barbados Free Press”, millions of folks will read Mr. Alderson saying “sources”.

THE PLAGIARIZING WANKER!

Here’s the email that Andrew Alderson (the WANKER!) sent us before he plagiarized our story…

“August 25, 2010
To: Barbados Free Press
barbadosfreepress@yahoo.com

To whom it may concern

I was hoping to speak to a reporter on the Barbabos Free Press – about your story last month on Tony Blair searching for a home on the island.

Could someone please email me a name and contact number for the relevant reporter?

Or could someone please ring me on ##### (direct line) or ###### (mobile)?

Best wishes

Andrew Alderson, Chief Reporter:
The Sunday Telegraph
Telegraph Media Group

111 Buckingham Palace Road, London, SW1W 0DT
andrew.alderson@telegraph.co.uk

12 Comments

Filed under Barbados, Celebrities, Ethics, Freedom Of The Press, Politics

12 responses to “Sunday Telegraph UK steals our story about Tony Blair buying house in Barbados

  1. Nevermind Kurt

    I read both stories that is yours and the Telegraph’s. Mr. Alderson crossed the line as far as I’m concerned.

    I agree with BFP. Alderson is a Plagiarizer and a WANKER!

    You’re showing your roots again BFP.

  2. WH Smith

    Watch for the Advocate or Nation to reprint the Telegraph story. You think the Advocate or Nation going to say ‘Barbados Free Press’ is the source? HA HA HA HA HA!!!!!!!!!

  3. WTF?

    Andrew Alderson is some big reporter with awards etc etc. Why wouldn’t he mention where he got his facts? What’s it to him? Why screw BFP this way?

  4. Dese big-time reporters from over and away still tink we down hey in Barbados is idiots … and we doan know a tief when we see one (schuuupes)

    BFP, you can’ sue he?

  5. passin thru

    The nation and advocate steal stories all the time from BFP and BU and Bajan Reporter but this is the first time I’ve seen an overseas newspaper do it. I’ve read BFP stories credited on CNN, Fox, BBC, Ottawa Citizen and a few others I can’t remember and they always credited “Barbados Free Press”. This Alderson character must be a wanker to do what he did.

    “Wanker.” Good word BFP!

  6. what will they think of next

    I don’t think that it is such a good idea having Blair living in Barbados.
    He has so many enemies someone may try getting at him here in Barbados which may result in the lost of many lives.

  7. Beefcake

    If you look at the Advocate, a number of the articles that appear in the Sunday paper are completely plagiarized. When you look at the dining, etiquette, or social columns – how much of that is original thought of the author, how much is paraphrased, and how much is word-for-word copy and paste? I think you’ll find too many articles are 100% plagiarized – go ahead and Google them – I have.

    Plagiarism appears to be a standard in Barbados media; whether it is acceptable or should be ignored is always open for debate. However, given that video and music piracy are related to plagiarism, it seems very much ingrained into society.

    I guess the funny part is that Barbadians copy and plagiarize and get away with it happily, so it is time that the shoe is on another foot.

  8. Sunflower

    Why is BFP using such a vulgar and offensive term in the caption to Andrew Aldeson’s photograph?

  9. reality check

    Sunflower

    probably because his act of plagiarism, without proper and professional journalistic attribution credits, is vulgar and offensive.

    “Wanker” is an appropriate response to this baby faced “holier than thou” Brit. He needs to clean up his act or put down his pen.

  10. This is lazy and offensive. There are worse words to describe that loser. And they would be appropriate too.

  11. Not so fast!

    The Nation printed the story today and DID NOT credit Barbados Free Press.

    The Nation reporters come to work every day, fire up their PCs and head for Barbados Free Press. You think they didn’t know?

    Nation reporters = WANKERS!

    http://www.nationnews.com/articles/view/home-sweet-bajan-home/

  12. Pingback: Dilma Rousseff about to be elected as Brazil’s first female President. Meanwhile, in Barbados… « Barbados Free Press